لوگو ایران یراق

ساعات کاری

شنبه تا پنج‌شنبه: ۰۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰

پنجره دو جداره محوری
پنجره دو جداره محوری

مبحث مقاله امروز در خصوص پنجره دو جداره محوری است. سعی کرده‌ایم تا در خصوص این مدل از پنجره‌ ها، تمامی زوایا و نکات مثبت و منفی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. از زمانی که پنجره ‌های دوجداره وارد دنیای ساختمان‌سازی بشر شدند، توانستند تحول عظیم و بزرگی را به وجود بیاورند. به مرور زمان و با استفاده بیشتر از پنجره‌ های دوجداره، انواع و اقسام مدل‌های این پنجره‌ ها تولید شدند که هر کدام از آن‌ها می‌توانستند برای یک محیط خاص مناسب باشند.

 

پنجره دو جداره محوری چیست؟

 

اولین سؤال و نکته مهم آن است که بدانیم سبک این مدل از پنجره ‌ها به چه شکلی است؟ پنجره‌ های محوری به این شکل هستند که دو لولای آن‌ها یا در وسط قاب دو طرف و یا در وسط قاب بالا و پایین پنجره قرار می‌گیرند و پنجره می‌تواند به صورت ۱۸۰ درجه به سمت داخل یا بیرون بچرخد.

معمولاً این مدل از پنجره‌ ها را در کشور‌های اروپایی بیشتر دیده‌ایم، اما امروزه به دلیل مدرن‌تر شدن سبک طراحی خانه‌ها و ویلا‌ها، این پنجره ‌ها در ویلا‌های لوکس نیز بسیار دیده می‌شوند. از آن جایی که سبک باز شدن این پنجره ‌ها متفاوت است و در هنگام باز کردن آن‌ها وزن پنجره به طور کامل بر روی یراق الات قرار می‌گیرد، بهتر است که از یراق‌ها و لولا‌های بسیار باکیفیتی استفاده کنید.

انواع مدل‌های پنجره دو جداره محوری

پنجره‌ های دوجداره محوری دارای دو مدل کلی بازشو افقی و بازشو عمودی هستند. حالت بازشو افقی را با نام pivot vertical و حالت بازشو عمودی را با نام pivot horizontal نیز می‌شناسند. معمولاً پنجره ‌های محوری را علی رغم افقی یا عمودی بودن آن‌ها به شکل مستطیل دیده‌اید؛ اما نکته اینجا است که استفاده از اشکال مربع، بیضی و دایره نیز در ساخت این پنجره‌ ها بسیار دیده می‌شود و تاحدودی جذابیت بسیار بیشتری را می‌تواند نسبت به مدل‌های مستطیل شکل بدهد.

ابعاد پنجره ‌های دوجداره محوری

معمولاً ابعاد پنجره ‌ها را می‌توان بسیار بزرگ، بسیار کوچک و یا متوسط و استاندارد در نظر گرفت. در خصوص پنجره ‌های محوری به دلیل تفاوت در نوع باز شدن پنجره ‌ها و نیاز به فضای مناسب برای باز و بسته کردن آن‌ها، می‌توان گفت تا حدودی در تعیین اندازه‌های آن‌ها، محدودیت وجود دارد.

به صورت کلی برای پنجره‌ های مستطیل شکل نیاز است تا حداکثر عرض ۲. ۳۵ و حداکثر ارتفاع ۲. ۲ را در نظر بگیرید. برای پنجره‌ های مربع شکل و یا دایره و بیضی، بهتر است با سازنده این پنجره‌ ها و طراح دکوراسیون داخلی صحبت کنید.

ویژگی متریال‌های اولیه

در ساخت پنجره دو جداره محوری بابد به کیفیت مواد اولیه که مورد استفاده واقع می‌شود نیز، توجه داشته باشیم. اولاً این موضوع را در نظر بگیرید که اگر از پنجره‌ های محوری استفاده می‌کنید، به احتمال بسیار زیاد متوجه شده‌اید که در هنگام باز و بسته کردن پنجره‌ ها، فشار زیادی بر روی قاب، لولای پنجره UPVC، چارچوب و علی الخصوص یراق آلات، وارد می‌شود. معمولاً قاب این پنجره ‌ها را از جنس فلز آلومینیوم می‌سازند که بسیار با دوام بوده و می‌تواند فشار و وزن پنجره و شیشه‌های دوجداره واقع بر روی آن را تحمل کند.

مورد بعدی پروفیل استفاده شده در این پنجره ‌ها است. نباید از پروفیل‌های بی‌کیفیت و درجه دو و سه برای ساخت پنجره دو جداره محوری استفاده کرد. اگر از چنین پروفیل‌هایی استفاده کنند، احتمال آن که در عرض مدت کوتاهی شاهد ترک خوردگی، شکستگی و یا تغییر شکل پنجره باشید، وجود دارد.

جنس یراق آلات به کار رفته در پنجره‌ های محوری نیز نکته بعدی و پر اهمیتی است. این یراق آلات بایستی به قدری با دوام و درجه یک باشند که بتوانند وزن پنجره‌ ها را تحمل کرده و به سرعت دچار خرابی و افتادگی نشوند.

 

ویژگی متریال‌های اولیه

 

مزیت‌های استفاده از پنجره دو جداره محوری

تا حدودی با این مدل از پنجره ‌ها آشنا شدید، در این قسمت سعی می‌کنیم تا مزیت‌های آن‌ها را به بیان و زبانی ساده‌تر عنوان کنیم تا بتوانید هرچه راحت‌تر در خصوص خرید و یا عدم خرید ان‌ها تصمیم‌گیری نمایید.

۱-استفاده راحت

اولین مورد در خصوص استفاده راحت از آن‌ها است. این پنجره ‌ها به سادگی و بدون نیاز به قدرت زیادی فرد، به راحتی و به سادگی باز و بسته می‌شوند. بنابراین تمامی افراد همچون افراد مسن و کودکان نیز توانایی باز و بسته کردن آن‌ها را دارند.

۲-تهویه بهتر هوا

به دلیل ساختاری که دارند، می‌توانند در هنگام باز شدن، حداکثر فضا را برای ورود و خروج هوا از طریق پنجره در اختیار شما بگذارند. در واقع در این پنجره‌ ها هیچ لنگه ثابتی وجود ندارد و همین موضوع سبب می‌شود تا به سادگی بتوانید تهویه بهتر هوا را داشته باشید.

۳-زیبایی

مورد بعدی که بسیار نیز به آن اشاره می‌کنند و تقریباً می‌توان گفت اصلی‌ترین و اولین دلیل افراد برای انتخاب این مدل از پنجره‌ ها است، در خصوص زیبایی آن‌ها است.

۴-دوام عمر زیاد

مؤلفه و مزیت چهارم مربوط به دوام عمر این پنجره‌ ها می‌شود. در صورتی که از یراق آلات بسیار با کیفیت و درجه یک در ساخت این پنجره ‌ها استفاده شود، طول عمر آن‌ها نیز بالا رفته و تا سال‌های سال، بدون هیچ گونه مشکلی کار می‌کنند.

۵-تنوع استفاده از شیشه‌ها

مورد بعدی در خصوص تنوع استفاده از شیشه‌های مختلف تک جداره، دوجداره و همچنین سه جداره بر روی این پنجره ‌ها است. اما فراموش نکنید که نوع شیشه و نوع پروفیل و یراق آلات را باید متناسب با هم خریداری نمایید.

۶-ابعاد و اشکال گوناگون

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، این پنجره ‌ها را می‌توان در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی تولید کرد که متناسب با خانه شما باشد. به طور کلی طراحی این پنجره‌ ها در اشکال دایره، بیضی، مستطیل و مربع دیده می‌شود.

۷-قابلیت تنظیم زاویه بازشو

زاویه‌ای که میزان باز شدن پنجره را تعیین می‌کند، در انواع پنجره دو جداره محوری قابل تنظیم است و می‌توانید به سادگی میزان آن را تعیین نمایید. این موضوع نیز به خودی خود می‌تواند ایمنی را افزایش دهد.

۸-مناسب مکان‌های مرطوب

مورد بعدی در خصوص استفاده در مکان‌های مرطوب می‌شود. این پنجره‌ ها برای شهر‌هایی با آب و هوای مرطوب و همچنین شرجی، گزینه‌های بسیار بهتری به حساب می‌آیند.

۹-عایق‌بندی مناسب

در پنجره دو جداره محوری، به دلیل شیشه‌های دوجداره‌ای که استفاده می‌شود و همچنین به دلیل پروفیل‌های به کار رفته در ساخت قاب پنجره‌ ها، عایق‌بندی خوبی را هم از لحاظ برودت هوا و هم از لحاظ صوت، شاهد خواهیم بود.

۱۰-ایمنی

این پنجره‌ ها به نحوه طراحی شده‌اند که لولا‌ها در مرکزیت پنجره ‌ها و قاب آن‌ها قرار گرفته است. همین موضوع سبب می‌شود تا ایمنی این مدل از پنجره ‌ها بالاتر رود.

۱۱-شستشوی ساده‌تر

مورد بعدی در خصوص نظافت و شستشوی ساده‌تر است. پنجره دو جداره محوری به دلیل آن که می‌تواند حول محور خودش به اندازه ۱۸۰ درجه بچرخد، امکان نظافت و شستشوی پنجره‌ ها را به طور کامل به وجود می‌آورد که یکی دیگر از مزیت‌های آن‌ها است.

جمع‌بندی

انواع مختلف پنجره دو جداره محوری وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ساختمان‌های خود استفاده کنید. نکته مهمی که به طور حتم باید رعایت کنید، آن است که هم به ظاهر پنجره و کاربری آن در تناسب با ساختمان توجه داشته باشید و هم آن که سعی کنید تا پنجره مورد نظر را از بهترین کیفیت متریال ها همچون یو پی وی سی خریداری کنید.