لوگو ایران یراق

ساعات کاری

شنبه تا پنج‌شنبه: ۰۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰

سازه شیشه ‌ای
سازه شیشه ‌ای

سازه شیشه ‌ای یکی از پیشرفت‌های بزرگ بشر در قرن گذشته بوده است. ساختمان‌هایی با ارتفاع و طبقات بسیار زیاد که تماماً از شیشه ساخته شده‌اند، گلخانه‌ها و سینما‌های بزرگ و… همگی جز سازه ‌های شیشه ‌ای محسوب می‌شوند که نمای جذاب‌تر و زیباتری را به شهر‌ها هدیه داده‌اند.

اما این سازه ‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ انواع آن‌ها کدام است، مزیت‌ها و معایب این ساختمان‌ها به چه صورت است و اینکه سازه ‌های شیشه ‌ای را تحت چه شرایطی می‌توان ساخت؟ پاسخ به تمامی این سؤالات را طی همین مقاله و در بخش‌های مختلف آن پیدا خواهید کرد.

ماهیت سازه شیشه ‌ای چیست؟

اولین نکته و سؤالی که در ذهن افراد ناآشنا با این موضوع شکل می‌گیرد، مربوط به آن است که سازه شیشه ‌ای چیست؟ سازه شیشه ‌ای به سازه و یا ساختمانی گفته می‌شود که عمده متریال به کار رفته در آن شیشه است. این سازه ‌ها از شیشه خالص تهیه نشده‌اند، بلکه ممکن است دارای انواع پروفیل یو پی وی سی، فلز و حتی چوب نیز باشند.

در کنار این تعریف می‌توان گفت که سازه‌ های شیشه ‌ای را بخش‌بندی و پارتیشن‌بندی‌های فضا‌های داخلی ساختمان‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در واقع سازه ‌ها صرفاً به ساختمان‌های شیشه ‌ای گفته نمی‌شوند، بلکه به هر سازه ‌ای همچون درب، دیوار و… که از جنس شیشه تهیه و ساخته شده باشند، گفته می‌شود.

 

ماهیت سازه شیشه ‌ای چیست؟

 

ممکن است سازه ‌ای شیشه ‌ای به صورت عمودی همچون برج خلیفه دلی ساخته شوند و یا ممکن است به صورت افقی و گسترده بر روی سطح زمین همچون گلخانه‌ها و ساختمان‌های اداری و… ساخته شوند.

دلایل استفاده از سازه ‌های شیشه ‌ای

اما دلایلی که طراحان و مهندسان ساختمانی از این مدل سازه‌ ها استفاده می‌کنند، چیست؟

۱-روشنایی

امروزه با استفاده از پرده و یا سبک‌های معماری مختلف و همچنین تغییر روتین و روش زندگی افراد، غالبا میزان دریافت نور طبیعی آفتاب توسط افراد کمتر شده است. نور آفتاب علاوه بر تأمین ویتأمین D مورد نیاز بدن انسان، می‌تواند سبب کاهش میزان افسردگی، افزایش‌امید به زندگی و شادابی و نشاط زندگی افراد نیز بشود.

نور آفتاب علاوه بر تأثیری که بر روی انسان‌ها دارد، می‌تواند بر روی گل و گیاهان و حیوانات اهلی و خانگی نیز بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل استفاده از سازه ‌های شیشه‌ ای می‌تواند نور و روشنایی مورد نیاز برای زندگی موجودات زنده را به سادگی فراهم کند.

۲-منحصر به فرد بودن

دومین موردی که استفاده از شیشه و سازه‌ های شیشه‌ ای می‌تواند به همراه بیاورد در خصوص تک و منحصر به فرد بودن این ساختمان‌ها است. امروزه حدود ۹۰ درصد ساختمان‌ها در کشور‌های در حال توسعه و ۶۰ الی ۷۰ درصد ساختمان‌ها در کشور‌های توسعه یافته و جهان اولی دارای سازه‌ های سنگی و فلزی هستند. در واقع کمتر این سازه بزرگ و خاصی را می‌توانید پیدا کنید. به همین دلیل این سازه‌ ها می‌توانند منحصر به فرد بوده و توجه بیننده و مخاطب را به خوبی به خود جلب کنند. البته برای جذابیت هرچه بیشتر این سازه ها از ایجاد کانکشن آلومینیومی با شیشه نیز استفاده می کنند.

۳-فضا‌سازی داخلی

یکی دیگر از مواردی که در خصوص سازه شیشه ‌ای باید بدانید آن است که این سازه‌ ها را برای طراحی دکوراسیون داخلی و همچنین فضا‌سازی‌هایی که در داخل ساختمان‌ها، با استفاده از ترکیب یو پی وی سی و شیشه انجام می شود، می‌توان استفاده کرد. معمولاً ساخت اتاق‌های شیشه ‌ای، پارتیشن‌بندی‌ها، بالکن‌های شیشه ‌ای و… همگی جز ویژگی‌ها و کاربرد‌های سازه‌ های شیشه ‌ای داخلی هستند.

انواع سازه شیشه ‌ای

اگر بخواهیم انواع سازه شیشه ‌ای را توضیح دهیم، باید بگوییم که این سازه‌ ها را می‌توان به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد. به طور مثال نوع داخلی این سازه‌ ها مربوط به پارتیشن‌بندی‌ها با شیشه ‌های تک جداره و یا دو جداره می‌شود. اما نوع سازه ‌های شیشه ‌ای خارجی ساختمان‌ها نیز به چند مدل تقسیم می‌شوند که سعی می‌کنیم در ادامه آن‌ها را معرفی نماییم.

سازه شیشه ‌ای اسپایدر

سازه شیشه ‌ای اسپایدر و یا عنکبوتی، به سازه ‌ای گفته می‌شود که در آن از هیچ گونه اتصالات اضافی و یا ستون دیگری، استفاده نمی‌شود. تنها یراق آلات به کار رفته در ساخت و اجرای این نوع از شیشه‌ ها، همان یراق آلات عنکبوتی است. پنل‌های شیشه ‌ای اسپایدار نیز معمولاً بین ۱۰ الی ۱۲ میلی‌متر قطر دارند که سبب مقاومت بسیار زیاد آن‌ها در برابر وقایع مختلف می‌شود. وجود کانکشن فولادی در این سازه ها سبب افزایش مقاومت آن ها می شود.

 

انواع سازه شیشه ‌ای

 

سازه شیشه ‌ای کرتین و ال

دومین مدل از ساختار‌های بیرونی نیز با نام کرتین و ال شناخته می‌شود. در ساخت این سازه‌ ها معمولاً در عوض استفاده از یراق آلاتی همچون یراق آلات به کار رفته در سازه اسپایدر، از چسب سیلیکونی استفاده می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود که هیچ چیزی مانع از دیدن فضای بیرون نشود.

چسب سیلیکونی به کار رفته در این ساختار‌ها نیز هم در برابر پرتو فرابنفش و هم در برابر حرارت و صوت بسیار مقاوم است. این دلایل در کنار جلوه ظاهری فوق‌العاده نمای این سازه‌ ها، سبب می‌شوند تا برج سازان و مهندسان ساختمانی، تمایل بیشتری به استفاده از آن‌ها پیدا کنند.

بد نیست نکاتی را در خصوص ویژگی‌های سازه ‌های شیشه ‌ای کرتین و ال نیز بدانید. از جمله مزیت‌های این شیشه ‌ها می‌توان به مواردی همچون جلوگیری کردن از دستبرد و سرقت، پایین بودن هزینه‌های مربوط به نگهداری از این سازه ، کاهش دادن میزان مصرف انرژی، نهایت استفاده از نور خورشید در طی روز، منظره و چشم انداز بسیار جذاب و زیبا و همچنین امکان ترکیب این سازه با دیگر پوشش‌های نمای ساختمانی اشاره کرد.

جمع‌بندی

تا اینجا متوجه شدید که سازه شیشه‌ ای می‌تواند در مدل‌های مختلف و برای کاربرد‌های وسیعی مورد استفاده واقع شود. هر کدام از این این سازه‌ های مختلف می‌توانند در مکان خاصی استفاده شوند. اما فراتر از تمام این موضوعات باید گفت که سازه‌ های شیشه ‌ای ویژگی‌های خاصی دارند که سبب می‌شوند ساختمان شما بسیار بهتر و زیباتر دیده شود و همچنین بتوانید استفاده بهتری از فضای مورد نظر داشته باشید.