لوگو ایران یراق

ساعات کاری

شنبه تا پنج‌شنبه: ۰۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰

رفع افتادگی پنجره دو جداره
رفع افتادگی پنجره دو جداره

در خصوص رفع افتادگی پنجره دو جداره کار‌های بسیار زیادی می‌توان انجام داد که سبب کاهش میزان افتادگی و یا برطرف شدن آن می‌گردد. برای آن که بهتر بتوانیم روش‌های مورد نیاز در این کار را پیدا کنیم، ابتدا باید دلایل به وجود آمدن این افتادگی ‌ها را کشف کرده و سپس از آن‌ها جلوگیری کرده و یا در صورت وقوع، بتوانیم آن‌ها را برطرف سازیم.

افتادگی پنجره دوجداره

زمانی که پنجره دوجداره را باز و بسته می‌کنید، به سادگی در چارچوب خودش قرار گرفته و هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما زمانی که افتادگی رخ می‌دهد، پنجره نمی‌تواند در چارچوب خودش قفل شود و برای بسته شدن و یا باز شدن آن نیاز است تا کمی پنجره را به سمت بالا هل دهید و سپس آن را ببندید. این موضوع نشان دهنده افتادگی پنجره است و نیاز است تا نسبت به تعمیر و یا در صورت لزوم، تعویض پنجره اقدام کنید.

 

افتادگی پنجره دوجداره

 

دلایل افتادگی پنجره دوجداره

بهتر است ابتدا دلایل مربوط به این موضوع را بررسی کرده و سپس به سراغ راهکار‌های رفع افتادگی آن برویم.

۱-نشست ساختمان

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند سبب افتادگی پنجره‌ ها و حتی درب‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها شود، مربوط به نشست ساختمان می‌گردد. نشست ساختمان هم در حالت عادی و هم در زمان بروز مشکلات و وقایعی همچون زلزله، رخ می‌دهد. در این حالت معمولاً افتادگی ‌های جزئی و یا شدیدی برای پنجره‌ ها به وجود می‌آید که در برخی مواقع حتی دیگر نمی‌توان از آن پنجره استفاده کرد.

۲-کیفیت تولید

دومین مورد نیز مربوط به کیفیت یو پی وی سی و یا هر متریال دیگری می‌شود که در تولید قاب پنجره دوجداره استفاده شده است. قاب پنجره دوجداره می‌تواند از مواد مختلفی همون آلومینیوم، یو پی وی سی و یا پی وی سی ساخته شود. در صورتی که هر کدام از این مواد دارای کیفیت لازم نباشند و یا در زمان ساخت قاب و خود پنجره، تمامی مراحل به درستی انجام نشده باشد، ممکن است پنجره مورد نظر دچار افتادگی شود.

۳-عدم اندازه‌گیری صحیح

مورد بعدی در خصوص عدم اندازه‌گیری صحیح چارچوب درب و پنجره‌ ها است. معمولاً اگر قاب پنجره‌ ها بسیار تنگ باشد، در عرض مدت کوتاهی ممکن است که افتادگی پنجره را شاهد باشیم.

۴-کیفیت پایین یراق آلات

مورد چهارم مربوط به پایین بودن کیفیت یراق آلات می‌شود. هر قدر یراق‌های پنجره از مواد بی‌کیفیت‌تری ساخته شده باشند، احتمال افتادگی پنجره ‌ها نیز بیشتر می‌شود.

۵-عدم استفاده از گالوانیزه

استفاده کردن از گالوانیزه در ساخت پروفیل‌های قاب پنجره‌ ها و چارچوب‌ها می‌تواند سبب جلوگیری از افتادگی پنجره دوجداره شود. در صورت عدم استفاده از این ورق‌ها می‌توانید انتظار افتادگی را نیز داشته باشید.

۶-جذب رطوبت

مورد بعدی نیز در خصوص جذب کردن رطوبت و نم موجود در محیط است که به مقدار بسیار کمتری در این موضوع سهم دارد، اما باز هم نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

۷-وزن شیشه‌ها

مورد بعدی نیز در خصوص وزن شیشه‌ها است. در صورتی که وزن شیشه‌ها از توان تحمل پروفیل قاب آن‌ها بیشتر باشد، امکان دارد سبب افتادگی پنجره ‌ها شود.

روش‌های رفع افتادگی پنجره دو جداره

اما در خصوص اینکه چه روش‌هایی را می‌توان استفاده کرد تا افتادگی این پنجره‌ ها برطرف شود، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم.

۱-استفاده از ورق گالوانیزه

اولین کاری که می‌توان برای رفع افتادگی پنجره دو جداره انجام داد، استفاده از ورق گالوانیزه است. گالوانیزه به ورقه‌ای فولادی گفته می‌شود که سطح آن را با فلز روی می‌پوشانند. همین کار سبب افزایش چشمگیر مقاومت آن می‌شود. از طرفی، گالوانیزه می‌تواند به خوبی در برابر زنگ زدگی مقاومت کند و در برابر انبساط و انقباض‌های مربوط به دما نیز دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود.

بنا به همین دو دلیل می‌توان گفت که استفاده از ورق گالوانیزه در ترکیب با پروفیل‌های یو پی وی سی قاب پنجره‌ ها گزینه بسیار خوبی برای جلوگیری از افتادگی و خرابی آن‌ها است.

۲-فضای خلا

مورد دومی که برای رفع افتادگی پنجره دو جداره باید رعایت کنیم، مربوط به اندازه‌گیری‌های دقیق برای پنجره ‌ها می‌شود. معمولاً حدود ۵ سانتی‌متر را فضایخلأبرای پنجره ‌ها در نظر می‌گیرند، تا اگر ساختمان دچار فرونشست شد، پنجره‌ های افتادگی پیدا نکنند.

۳-متریال‌های اولیه

یکی از موارد مهمی که از دست شما به عنوان مصرف‌کننده و یا حتی مهندس ساختمان، کاملاً خارج است و هیچ کنترلی بر روی آن ندارید؛ کیفیت متریال‌های اولیه‌ای است که در ساخت قاب پنجره‌ ها به کار می‌رود. در صورتی که قدرت انتخاب دارید، بهتر است تا قاب‌ها و چارچوب‌های مدنظرتان را از برند و فروشگاهی تهیه کنید که از کیفیت مواد اولیه آن‌ها و تولیداتی که دارند، کاملاً اطمینان داشته باشید.

۴-ابعاد پنجره

اگر دقت کرده باشید، بیشتر پنجره ‌ها به شکل مربع طراحی و ساخته می‌شوند. در صورتی که در طراحی پنجره ‌ها تناسب بین طول و عرض پنجره رعایت نشود، می‌تواند افتادگی را ایجاد کند. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است که طول و عرض پنجره کاملاً در تناسب با هم باشند.

۵-رگلاژ کردن

مورد بعدی که می‌تواند به رفع افتادگی پنجره دو جداره کمک زیادی کند، مربوط به رگلاژ کردن پنجره‌ ها می‌شود. معمولاً اگر این کار توسط متخصص انجام شود و تمام قواعد آن نیز مراعات گردد، پنجره‌ ها تا مدت‌های زیادی نیاز به رگلاژ کردن ندارند و می‌توان به سادگی از افتادگی ان‌ها جلوگیری کرد.

 

 

روش‌های رفع افتادگی پنجره دو جداره

 

رفع افتادگی پنجره دو جداره کشویی

پنجره ‌های کشویی نسبت به پنجره‌ های معمولی دارای سبک حرکتی و ساختاری متفاوتی هستند که بهتر است نحوه برطرف‌سازی افتادگی ان‌ها را نیز بشناسید. در این پنجره‌ ها افتادگی در سمت چپ و یا راست کشویی پنجره رخ می‌دهد و این در حالی است که در پنجره‌ های معمولی این اتفاق در بالا و یا پایین پنجره رخ می‌دهد.

برای آن که بتوانید افتادگی این مدل از پنجره‌ها را رفع نمایید، باید در ابتدا شیشه‌های کشویی‌ها باز شود، تمام غلتک‌های موجود در کشویی‌ها عوض شود و سپس مجدداً شیشه‌ها را سر جای خود قرار دهید.

جمع‌بندی

به طور کلی رفع افتادگی پنجره دو جداره بستگی به ۶ الی ۷ عامل دارد که بیان کردیم، روش‌های برطرف‌سازی این عوامل را نیز توضیح دادیم. در صورتی که قصد هزینه‌های چند برابری برای تعویض درب و پنجره ‌های خانه‌های خود را پس از گذشت چند سال ندارید، بهتر است همین روش‌های جلوگیری از افتادگی پنجره‌ ها را رعایت نمایید.