لوگو ایران یراق

ساعات کاری

شنبه تا پنج‌شنبه: ۰۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰

رگلاژ پنجره دوجداره
رگلاژ پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره دو جداره یکی از کار‌هایی است که برای رفع افتادگی و یا جلوگیری از افتادگی پنجره‌ ها استفاده می‌شود. به طور کلی اگر بخواهیم در خصوص این موضوع صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم که چه عواملی می‌توانند سبب افتادگی پنجره‌ های دوجداره و یو پی وی سی میشوند، رگلاژ پنجره به چه صورت انجام می‌شود و در نهایت این رگلاژ کردن چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد که به طور حتم باید آن را در فهرست کار‌های لازم ساختمانی، قرار دهیم.

دلایل افتادگی پنجره ‌ها

به صورت اجمالی سعی می‌کنیم تا دلایل مربوط به افتادگی پنجره‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. بنا به برخی از دلایل همچون وقوع زلزله، نشست طبیعی ساختمان‌ها، عدم اندازه‌گیری دقیق ابعاد پنجره‌ ها، کیفیت پایین پروفیل‌ها و یراق آلات استفاده شده در ساخت پنجره، سنگین بودن شیشه‌ها به نسبت توان تحمل پروفیل قاب و همچنین انقباض و انبساط‌های دمایی مختلف، پنجره‌ ها می‌توانند افتادگی پیدا کنند و دچار مشکل شوند.

 

دلایل افتادگی پنجره ‌ها

 

رگلاژ پنجره دوجداره چیست؟

برای برطرف‌سازی افتادگی پنجره‌ ها در اثر مواردی که در قسمت قبل بیان شد، این مدل از پنجره‌ های دوجداره را ریگلاژ می‌کنند. اما این کار به چه شکلی انجام می‌شود و افتادگی پنجره ‌ها به چه معنا است؟

معمولاً زمانی که در باز و بسته کردن پنجره ‌ها به مشکل برخورد کنید، افتادگی پنجره اتفاق افتاده است. در این زمان باید عمل رگلاژ کردن را انجام دهید. به طور کلی می‌توان گفت که هر گونه مشکل در باز و بسته کردن پنجره، مشکلات مربوط به دستگیره و یا ایجاد فاصله بین پنجره و فریم و یا همان قاب اصلی پنجره نشان دهنده نیاز به عمل رگلاژ است.

در صورتی که نسبت به این موضوع با بی‌تفاوتی عمل کنید، ممکن است به مرور زمان این مشکل بزرگ‌تر شده و به جایی برسد که دیگر با رگلاژ کردن پنجره نیز نتوانید کاری کنید و نیاز به تعویض کامل آن باشد.

مزیت‌های رگلاژ پنجره دوجداره

تا اینجا متوجه شدیم که عملکرد رگلاژ پنجره به چه صورت است و چه کارایی دارد. اما هنوز در خصوص مزیت‌های این کار چیزی نمی‌دانیم. در ادامه در خصوص این موضوعات نیز توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

۱-عایق کاری

اولین ویژگی که در خصوص پنجره‌ های دوجداره مطرح می‌شود، مربوط به عایق صدا و گرما و سرما بودن این پنجره ‌ها است. زمانی که پنجره دچار افتادگی می‌شود، مسلماً دیگر همچون قبل بدون شکاف و درز نخواهد بود و میزان عایق کاری آن نیز بسیار کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط بهتر است بدانید که با رگلاژ پنجره دوجداره می‌توانید این عایق را مجدد به خانه و محل کار خود بازگردانید.

۲-عدم هزینه‌های مضاعف

همان طور که در قسمت قبلی نیز گفته شد، در صورتی که جلوی افتادگی پنجره دوجداره خود را نگیرید، ممکن است کار به جایی برسد که نیاز به تعویض کامل پنجره پیدا کنید. این موضوع به معنای هزینه‌های مضاعف در آوردن پنجره از داخل دیوار، خرید پنجره جدید با ابعاد تازه و هزینه‌های مربوط به نصب مجدد پنجره است. با این وجود اگر از رگلاژ پنجره دوجداره استفاده کنید، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص این موضوع نبوده و به سادگی می‌توانید این هزینه‌ها را حذف کنید.

۳-اتلاف انرژی

پنجره‌ های رگلاژ نشده می‌توانند هم هوای سرد داخل و هم هوای گرم فضای داخلی را به سمت بیرون هدایت کنند. این موضوع می‌تواند سبب افزایش مصرف انرژی و همچنین بالاتر رفتن هزینه‌های برق، گاز و… شود.

اهمیت رگلاژ

در خصوص اهمیت رگلاژ کردن مرتب و مداوم پنجره ‌های دوجداره باید گفت که رگلاژ کردن این پنجره‌ ها در ۳ قسمت و یا بخش می‌تواند انجام شود. این سه قسمت شامل فریم لنگه بازشو، شیشه پنجره و یراق آلات یا همان لولای پنجره UPVC می‌شود. در صورتی که هر کدام از این قسمت‌ها به درستی و توسط متخصص این کار، ریگلاژ نشود، می‌تواند سبب ایجاد مشکل گردد.

 

اهمیت رگلاژ

 

نحوه رگلاژ پنجره دوجداره

در این قسمت نیز قصد داریم تا نحوه رگلاژ پنجره دوجداره را به طور کامل و واضح برای شما توضیح دهیم.

در رگلاژ پنجره دوجداره می‌توان گفت که باید به چند عامل توجه کرد. این عوامل به شکل زیر تنظیم شده و باید رگلاژ کردن هر کدام از این قسمت‌ها را به صورت دقیق انجام داد.

اولین مورد در خصوص شیشه‌های دوجداره‌ای است که در این مدل از پنجره ‌ها استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است شیشه مورد نظر به خوبی در قاب و فریم جای نگرفته باشد و همین موضوع نیز سبب بروز مشکل گردد. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، ممکن است نیاز باشد تا شیشه را به طور کامل حذف کرده و پس از انجام رگلاژ، آن را مجدداً در جای خود قرار دهند.

موارد دیگری که در ریگلاژ کردن این مدل از پنجره‌ ها می‌تواند دارای اهمیت بسیار زیادی باشد، مواردی همچون زاماک، یراق آلات و اسپانولیت می‌شوند. بسیاری از اوقات نیز افتادگی پنجره‌ ها به دلیل خرابی و بروز مشکل در قسمت یراق آلات می‌شود. در صورتی که خرابی مربوط به یراق آلات باشد، یا نیاز به تعویض کامل این قطعات وجود دارد و یا تعمیرکار می‌تواند آن یراق‌ها را به طور کامل حذف کند و قطعات جدیدی را جایگزین آن‌ها نماید.

نحوه نگهداری یراق آلات پنجره ‌های دوجداره

این موضوع بیشتر برای پنجره ‌های دوجداره و دو حالته اتفاق می‌افتد. به طور کلی روغن کاری یراق دو حالته پنجره دوجداره سبب می‌شود تا طول عمر این پنجره‌ ها افزایش پیدا کرده و عملکرد بسیار بهتری را نیز از خود نشان دهند. گاهی اوقات ممکن است یراق‌های و لولا ‌های درب و پنجره‌ ها دچار خشکی و سفتی شوند. در چنین شرایطی با استفاده از گریس و همچنین روغن‌های مخصوص، می‌توان این موضوع را رفع کرد.

گریس کاری یراق آلات پنجره‌ ها می‌تواند علاوه بر رفع خشکی، سبب جلوگیری از فرسایش و همچنین خوردگی آن‌ها نیز شوند.

جمع‌بندی

متوجه شدید که رگلاژ پنجره دوجداره طبق موارد بیان شده، اهمیت بسیار زیادی در ساختمان‌سازی و همچنین نگهداری از ساختمان دارد. در صورتی که می‌توانید، بهتر است در هنگام خرید، بهترین و با کیفیت‌ترین پنجره ممکن را انتخاب کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید. از سوی دیگر اگر هم نمی‌توانید در انتخاب نوع پنجره دخیل باشید، بهتر است نسبت به رگلاژ کردن آن از طریق یک نصاب حرفه‌ای، توجه داشته باشید.